Logo Fietsen123

Nieuws

Steeds meer verkeersslachtoffers op de fiets

Wednesday 3 January, 2024

De laatste jaren stijgt het aantal ernstig gewonden en doden in het verkeer weer flink. Vooral oudere fietsers blijken het slachtoffer te zijn.

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat er in 2022 heel wat meer ernstig gewonden en doden in het verkeer waren dan de jaren daarvoor. Alleen in de coronajaren, toen er over het algemeen minder verkeer op de weg was, was er even tijdelijk geen toename. Daarvoor was er al wel jarenlang een stijging, en de toename in 2022 was zelfs hoger dan werd verwacht. Het aantal ernstige verkeersgewonden in 2022 was met 8300 20% hoger dan in 2021. Het aantal doden in het verkeer steeg met een ongeveer eenzelfde percentage naar 737. Dat was het hoogste aantal sinds 2008.

Opvallend veel oudere fietsers

Wat vooral opvalt is het hoge percentage fietsers onder de gewonden en doden. Er waren 291 dodelijk verongelukte fietsers en 225 automobilisten. De meeste slachtoffers op de fiets vielen bij een aanrijding, maar ook nog een kwart kwam om het leven bij ongelukken waar geen anderen bij betrokken waren, zoals onderuit gaan door een stuurfout.

Volgens het kenniscentrum VeiligheidNL kwamen er in 2022 88.000 fietsers langs in het ziekenhuis voor spoedeisende hulp, waarvan zo’n 57.000 zwaar letsel hadden, zoals hersenletsel. Hieronder bleek een flink stijgend aantal fietsers met een e-bike te zitten. Dat is overigens niet zo vreemd, omdat er ook veel meer e-bikers op de weg bij zijn gekomen de afgelopen jaren.

Ook opvallend is dat veel slachtoffers van verkeersongevallen ouderen van boven de 60 zijn. Rond de 58% van alle verkeersdoden en -gewonden zijn mensen ouder dan 60, waarbij vooral onder mensen van 70 en ouder een grote stijging te zien is.

Oorzaken

Onderzoekers vinden het lastig precies vast te stellen wat de oorzaken van de stijgingen zijn. Wel blijkt dat ouderen, vooral door de komst van de e-bike, langer op de fiets blijven doorrijden dan vroeger het geval was. Ook is er het idee dat de vaak goede fietsinfrastructuur in Nederland toch niet voldoende berekend is op het flink toegenomen aantal fietsers. Door de drukte kunnen er makkelijker ongelukken gebeuren.

Bovendien valt er volgens de Fietsersbond nog wel wat te verbeteren aan de infrastructuur, zoals rubberen fietspaaltjes in plaats van metalen en schuine trottoirbanden in plaats van rechte. Ook wordt voorgesteld om 30 km/uur als maximale snelheid in de bebouwde kom in te voeren, zodat e-bikes op de rijbaan kunnen rijden en langzamer fietsverkeer op het fietspad. De verschillen in snelheid tussen weggebruikers maken de kans op ongelukken groter.

Bron: www.nos.nl